صورة المصريين لدى السائحين الأوروبيين بعد ثورة 25 يناير :دراسة ميدانية /

نوع المستند : المقالات البحثية

المؤلف

المستخلص

 
ملخص البحث
تعد الدراسة الحالية من الدراسات الميدانية وتهدف الي التعرف على الـصورة الذهنيـة المتکونه عن المصريين لدى السائحين الأوروبيين القادمين إلى مصر بعد ثورة ٢٥ يناير، وقد أجريت الدراسة الميدانية علي عينة من السائحيين المتواجدين بمصر قوامها ٤٠٠ مفردة وزعتها الباحثة کالتالى (احدى دول شمال قارة أوروبا - احدى دول جنوب قارة أوروبا - احـدى دول شرق أوروبا - احدى دول غرب أوروبا - احدى دول وسط أوروبا ) ، واسـتخدمت الباحثـة المنهج الوصفى من خلال أداة الإستبيان للإجابة على تساؤلات الدراسة والتحقق من فروضها . وتوصلت الدراسة إلي العديد من النتائج نذکر منها : ١. توافقت نتائج الدراسة مع العديد من الدراسات التى قامت على دراسة أهم وسائل الإعلام التـى يعتمـد عليها الجمهور فى تشکيل معارفه وآراءه وکانت التليفزيون بنسبة ٤٢,٢٥% ، وفـى دراسـة أخـرى بنسبة ٩٠,٢% ودراسة أخرى بنسبة ٩٤% على التليفزيون والفضائيات فى متابعة الاحداث وتـشکيل المعارف کما تلى التليفزيون الإنترنت بنسبة ٨٣% ثم الراديو بنسبة ٦٣% . ٢. أوضحت اهتمامات السائحين عينة الدراسة عن أحداث ثورة ٢٥ ينـاير فـى وسـائل الإعـلام حيـث أوضحت النتائج أن السائحين تابعت أخبار مصر أثناء ثورة ٢٥ يناير حيث جاء فى المقدمة نعم بنـسبة ٦٠,٢% ، ثم فى المرتبة الثانية لا بنسبة ٣٩,٨% ، ٣. وجدت الباحثة أن وسائل الإعلام ساهمت فى تجنب السائحين للذهاب إلى مصر بسبب تناولها لأحـداث الثورة حيث جاء فى المقدمة نعم بنسبة ٨٩,٨% ، بينما لا بنسبة ١٠,٢% ، ولذا رأت الباحثـة أهميـة درسة الموضوع من منظور تأثر الإعلام فى نقل أحداث الثورة بالمبالغة والتضخيم وأحيانـا بـصورة خاطئة مما أدى إلى تجنب السائحين الاوروبين زيارة مصر بنسبة تخطت ٨٩% . .
 
 
 
 
 
ABSTRACT
          The current study of field studies aimed at identifying the mental image formed on the Egyptians with European tourists coming to Egypt after the revolution of January 25, was the field study conducted on a sample of tourists who are in Egypt number Single 400 and distributed by the researcher as follows (one north of the continent of Europe - one of South continent of Europe - one of Eastern Europe - one of Western Europe - one of central Europe), and the researcher used the descriptive approach through questionnaire tool to answer the questions of the study and verification of hypotheses. The study found several results, including: 1. coincided results of the study with many of the studies conducted on the study of the most important media relied on by the public in the formation of knowledge and views television and was increased by 42.25%, In another study, by 90.2% and other study by 94% on the TV and satellite channels in the follow-up events and the formation of knowledge as Internet TV was followed by 83% and radio by 63%. 2. concerns of tourists, explained the study sample from the events of January 25 revolution in the media, where results showed that tourists followed news Egypt during the revolution of January 25, where he was at the forefront Yes by 60.2%, and in the second place by 39.8% do not, 3. I found the researcher that the media contributed to avoid the tourists to go to Egypt because of dealing with the events of the Revolution, where he was at the forefront Yes by 89.8%, while 10.2%, so the researcher saw the importance Bunting topic from the perspective of the media affected by the transfer of the events of the revolution of exaggerating amplification and sometimes wrongly leading Europeans to avoid tourists visit Egypt exceeded by 89%.
 

الموضوعات الرئيسية