تأثير واقع الشرکات المصرية علي مصداقية العلاقات العامة لدي العاملين بها : دراسة تطبيقية /

نوع المستند : المقالات البحثية

المؤلف

المستخلص

الملخص:
هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى تأثير واقع الشرکات المصرية على مصداقية العلاقات العامة في مواجهة العاملين واتجاهات جمهور العاملين بالشرکات المصرية نحو مصداقية ما تقوم به العلاقات العامة في هذه الشرکات، وذلک من خلال تصميم استمارتي استبيان الأولى خاصة بجمهور ممارسي العلاقات العامة بواقع 150 مفردة والأخرى خاصة بالعاملين بالإدارات الأخرى بواقع 250 مفردة بالشرکات المصرية في محافظات الدقهلية ودمياط والقاهرة في القطاعات الثلاث الحکومي والخاص وقطاع الأعمال العام، وقد استخدمت الباحثة منهج المسح الإعلامي، وتم استخدام استمارة الاستبيان کأداة لجمع البيانات من عينة الدراسة، وتوصلت الدراسة إلى انه يوجد تأثير لواقع الشرکات على العلاقات العامة وعلى مصداقيتها وممارستها لأعمالها، وتوصلت إلى أولاً: فيما يتعلق بممارسي العلاقات العامة: أوضحت النتائج من حيث واقع العلاقات العامة أنه يوجد في معظم الشرکات المصرية محل الدراسة جهاز متخصص للعلاقات العامة ، وأنها تحتل مستوى إدارة ، وأنها تتبع رئيس مجلس الإدارة، وأنها تهتم بالجمهور الخارجي وتلتزم بمعايير المسئولية الاجتماعية الخاصة به، کما تلتزم بمعايير المسئولية الاجتماعية الخاصة بالشرکة، وأنه من أهم أدوارها قياس الرأي العام الداخلي في الشرکة ووضع خطط مسبقة لإدارة الأزمات قبل حدوثها، وفيما يتعلق بطبيعة ممارسة العلاقات العامة أوضحت النتائج أن أعمالها وأنشطتها ذات منفعة للشرکة التي تنتمى إليها، وفيما يتعلق بعلاقة واقع الشرکة بمصداقية العلاقات العامة أوضحت النتائج أنه يوجد تأثير للقواعد الأخلاقية للمهنة على ممارستها من قبل ممارسوها، ثانياً: فيما يتعلق بجمهور العاملين في الإدارات الأخرى بالشرکة أوضحت النتائج من حيث واقع الشرکات أن الشرکة تعد مکان جيد للعمل بها وتتسم الطريقة التي يتم الترقي بها أنها عادلة ومنطقية، ومن حيث واقع العلاقات العامة من وجهة نظر جمهور العاملين بالشرکة أنهم يروا أن الإدارة العليا تؤثر على العلاقات العامة في قيامها لأعمالها ومهامها وتقوم العلاقات العامة بتنظيم الندوات والمؤتمرات وتعد لوحة الإعلانات بينما لا تعد العلاقات العامة في جميع الشرکات مجلة خاصة للشرکة، ومن حيث مصداقية العلاقات العامة أنها تقوم بتجميل صورة الشرکة، وأن العلاقات العامة لا تقدم المعلومات الخاصة بالشرکة والخاصة بالإدارة العليا للعاملين بالشرکة وفق رأيهم الشخصي.
This study aimed to identify the extent of the impact of the reality of the Egyptian companies on the credibility of public relations in the face of workers and trends of public employees Egyptian companies about the credibility of what you are doing public relations in these companies, and through the design of two forms of the first questionnaire private audience of practitioners of public relations by 150 single private and other employees of other departments by 250 Single Egyptian companies in the provinces of Dakahlia, Damietta, Cairo in the three government and the private sector, business and the public sectors, has been used researcher Media survey method was to use the questionnaire as a tool to collect data from a sample of the study, and the study found that there is the influence of the reality of corporate relations public and to the credibility and the exercise of their work, and come to the first: With regard to the exercise of public relations: results explained in terms of the reality of public relations that there is in most Egyptian companies to study a specialist public relations shop, and it occupies the management level, and they follow the chairman of the board, and they care about the public exterior and is committed to its social responsibility standards, is also committed to the company's standards for social responsibility, and it's the most important roles of measuring the internal public opinion in the company and the development of pre-plans for the management of crises before they occur, with regard to the nature of the practice of public relations results indicated that its work and activities of the company which belongs benefit to it, with regard to the relationship of the reality of the company credibility of public relations results indicated that there is the influence of the ethical rules to practice the profession. Second, with respect to an audience of employees in other departments of the company's results in terms of the reality of companies made it clear that the company is a good place to work out and characterized by the way in which the promotion by it is fair and rational, and in terms of the reality of public relations from the viewpoint of the public employees of the company they would see that senior management affect the public relations in doing their work and tasks and the public relations organization of seminars, conferences and is a bulletin board, while not considered public relations in all companies, especially Journal of the company, and in terms of the credibility of public relations that they are beautifying the image of the company, and that the public relations does not provide information on the company and own senior management of the company's employees according to their personal opinion.

الموضوعات الرئيسية