المعالجة الإعلامية للقضايا الاجتماعية في مصر في الصحف العربية بعد ثورة 25 يناير :"دراسة تحليلية " /

نوع المستند : المقالات البحثية

المؤلف

المستخلص

ملخص البحث بالغه العربية :
 
أستهدفت الدراسة أثناء معالجاتها الإعلامية للقضايا الاجتماعية ,رصد وتحليل وتفسير أساليب معالجة الصحف العربية ( الراية ,وعکاظ )  للقضايا الاجتماعية في مصر بعد أحداث ثورة 25 يناير خلال الفترة الزمنية من 11/2/2011 إلي 30/6/2012 ,وتم استخدام منهج المسح الإعلامي ,باعتباره من أنسب المناهج العلمية و أکثرها ملاءمة للدراسات الوصفية بصفة عامة .
    وتشير النتائج إلى وجود فروق بين جريدة الراية القطرية وجريدة عکاظ السعودية في قضايا اجتماعية ذات أبعاد اقتصادية لصالح جريدة عکاظ السعودية ,فيما عدا قضايا البطالة لم يکن هناک فروق ,وجود فروق بين جريدة الراية القطرية وجريدة عکاظ السعودية في الهدف الإخباري لصالح جريدة الراية القطرية ,وفي الهدف الدعائي و نقد وعرض وجهات نظر لصالح جريدة عکاظ السعودية بينما لم يکن بينهم فروق في الهدف التفسيري .
وفيما يتعلق بالمصادر جاءت نسبة 69,9% من أعداد جريدة الراية القطرية اعتمدت على وکالة الأنباء المصرية ,ونسبة 17,8% منها اعتمدت على وکالات أنباء عربية ,ونسبة 12,3% منها اعتمدت على وکالات أنباء دولية ,ونسبة 34,2% من أعداد جريدة عکاظ السعودية لم تعتمد على مصادر ,ونسبة 28,8% منها اعتمدت على وکالات أنباء عربية ,ونسبة 21,9% منها اعتمدت على وکالة الأنباء المصرية ,ونسبة 15,1% منها اعتمدت على وکالات أنباء دولية .
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
abstract:
 
The study aimed to assign, analysis, explain media treatment of Arabic newspaper (Al-Raya, Okaz) for social issues in Egypt after the Revolution of 25th January during 11/2/2011 to 30/6/2012, the media survey approach has been used, as it the most relevant scientific approach for the descriptive studies in general.
 
The results showed differences between Qatar newspaper (Al-Raya), and Saudi newspaper (Okaz) in social issues that has economic concerns, in the favor of Saudi newspaper (Okaz). But there was no difference between them about unemployment issues, explanatory goals, but there were differences between Qatar newspaper (Al-Raya) and Saudi newspaper (Okaz) in information goals in favor of Qatar newspaper (Al-Raya), and in advertising goals, presenting and criticizing points of views in favor of Saudi newspaper (Okaz).
 
While the resources showed 69.9% of Qatar newspaper (Al-Raya) based (relied) on the Egyptian press agency, 17.8% based on Arabic agencies, 12.3% based on international agencies. But Saudi newspaper (Okaz) didn’t relied on any resources, 28.8% of it based on Arabic agencies, 21.9% based on Egyptian press agency, 15.1% based on international agency.
 

الموضوعات الرئيسية